Balletes Russes - balet
Repertuar filmu "Balletes Russes - balet" w Krakowie
Brak repertuaru dla
filmu
"Balletes Russes - balet"
na dziś.
Wybierz inny dzień z kalendarza powyżej.
BALLETS RUSSES - Fokin / Niżyński / Miasin- TRANSMISJA HD LIVE
Już 22 grudnia o godz. 19:30 w KIJÓW.CENTRUM - Transmisja przedstawienia z Opéra national de Paris (Palais Garnier) w setną rocznicę powstania Les Ballets Russes Siergieja Diagilewa. Fokin / Niżyński / Miasin
LE TRICORNE /EL SOMBRERO DE TRES PICOS/ (1919)
TRÓJGRANIASTY KAPELUSZ
Balet komiczny w jednym akcie
Gregorio Martinez Sierra (wg opowiadania Pedra Antonia de Alarcóna) libretto / Manuel de Falla muzyka // Leonid Miasin choreografia / Pablo Picasso dekoracje
i kostiumy // W rolach głównych: Jose Martinez Młynarz / Marie-Agnes Gillot Żona Młynarza // Andrea Hill mezzosopran
Rzecz dzieje się w małym hiszpańskim miasteczku. To typowa komedia o małżonkach podejrzewających się o zdradę. Młynarz i Młynarzowa flirtują z innymi, robiąc
na złość swojej drugiej połowie. We wszystko zamieszany jest głupkowaty burmistrz miasteczka, który nieporadnie zaleca się do Młynarzowej. Seria
nieporozumień, przebieranek i aresztowań kończy się jednak szczęśliwie: małżonkowie padają sobie w objęcia, a rozradowani mieszkańcy miasteczka drwią ze
swojego burmistrza.
Tytuł baletu pochodzi od trójgraniastego kapelusza, będącego w Hiszpanii atrybutem urzędu burmistrza. Diagilew zamówił u de Falli muzykę do baletu, który
okazał się jednym z najznakomitszych utworów tego kompozytora. Zarówno muzyka, jak i choreografia czerpią przede wszystkim z folkloru andaluzyjskiego. Przy
wystawieniu baletu współpracował z Miasinem zaangażowany przez Diagilewa hiszpański Cygan Felix.
PÉTROUCHKA /ПЕТРУШКА/ (1911)
PIETRUSZKA
Burleska w jednym akcie, czterech obrazach
Igor Strawiński i Aleksandr Benois libretto / Igor Strawiński muzyka // Michaił Fokin choreografia / Aleksandr Benois dekoracje i kostiumy // W rolach
głównych: Benjamin Pech Pietruszka / Clairemarie Osta Balerina / Yann Bridard Maur
Pomysł napisania baletu o kukiełkach Strawiński i Benois zaczerpnęli z ludowych widowisk rosyjskich: ze starych tradycji występów na jarmarkach (najczęściej
podczas karnawału) skomorochów – wędrownych kuglarzy, niedźwiedników, aktorów, muzykantów, lalkarzy. Centralną postacią tych widowisk był Pietruszka
(rosyjskie zdrobnienie imienia Piotr, czyli polski Piotruś), charakterem zbliżony do włoskiego i francuskiego Poliszynela (Pulcinelli). Autorzy baletu
obdarzyli jednak groteskowe kukiełki ludzką duszą, nieszczęśliwą, upokarzaną i pogardzaną, zdolną do miłości i cierpienia. Rzecz dzieje się w ostatnich
dniach karnawału. Pietruszka kocha się w Balerinie, lecz ta woli Maura. Kiedy Pietruszka usiłuje odebrać Maurowi Balerinę, ten go zabija. Czarodziej,
właściciel teatrzyku, wyjaśnia przerażonym tą zbrodnią widzom, że Pietruszka to tylko kukiełka, a nie żywy człowiek. Gdy tłum się rozchodzi, na szczycie
jarmarcznej budy ukazuje się duch Pietruszki wygrażający pięścią swym prześladowcom.
LE SPECTRE DE LA ROSE (1911)
DUCH RÓŻY
Balet w jednym akcie
Jean-Louis Vaudoyer (wg czterowiersza Théophile’a Gautiera Loin du bal) libretto / Carl Maria von Weber muzyka // Michaił Fokin choreografia / Lew Bakst
dekoracje i kostiumy // Występują: Isabelle Ciaravola Młoda dziewczyna / Mathias Heymann Duch róży
Ta miniatura to klasyczne pas des deux w stylu romantycznym. Ujęte w formę walca Zaproszenie do tańca Webera w instrumentacji Hectora Berlioza oraz romantyzm
poezji Gautiera pozwoliły stworzyć wdzięczny obraz baletowy. Młoda dziewczyna wraca z balu z różą, którą dostała najprawdopodobniej od ukochanego. Rozmarzona
zasypia. W sypialni pojawia się człowiek-kwiat – Duch róży. Tańczy ze śpiącą dziewczyną, lecz z nastaniem poranka znika. Dziewczyna budzi się i,
uśmiechnięta, rozmarzona, tuli do siebie kwiat. Choreografia pozbawiona jest zbędnej gestykulacji i pantomimy: to czysty taniec klasyczny. Jedynym popisowym
momentem jest słynny skok Ducha przez okno.
L’APRÈS-MIDI D’UN FAUNE (1912)
POPOŁUDNIE FAUNA
Obraz choreograficzny w jednym akcie
Wacław Niżyński libretto / Claude Debussy muzyka // Wacław Niżyński choreografia / Lew Bakst dekoracje i kostiumy // W rolach głównych: Nicolas Le Riche Faun
/ Emilie Cozette Nimfa
Czasy mityczne. Popołudnie. Młody Faun obserwuje z zaciekawieniem przechodzącą grupę wdzięcznych nimf. Kiedy zbliża się do nich, tylko jedna nie ucieka.
Pozwala mu się nawet dotknąć, ale kiedy ten chce ją objąć, ucieka i ona, gubi jednak swoją szarfę. Faun bierze porzuconą chustę i tuląc się do niej, znajduje
zaspokojenie swoich młodzieńczych żądz. Spotkanie z nimfami było tylko sennym marzeniem...
To pierwsza samodzielna praca choreograficzna Niżyńskiego, choć autorstwo pomysłu zrealizowania baletu do muzyki Prélude à l’après-midi d’un faune
Debussy’ego jest kwestią sporną: nie wiadomo, czy to Diagilew zaproponował temat Niżyńskiemu, czy odwrotnie. Bezsprzeczne jednak jest to, że autorem śmiałej
jak na owe czasy koncepcji baletu w formie ożywionego fresku antycznego jest Niżyński. Frontalne ustawienie korpusu tancerzy, a profilowe – kończyn i głów,
„dwuwymiarowy”, uproszczony ruch, upozowanie postaci na wzór ornamentów ze starożytnych waz greckich, a przede wszystkim drastyczność końcowej sceny wywołały
na premierze protesty i dyskusje, dzieląc paryską publiczność na zwolenników i przeciwników nowej koncepcji przedstawienia baletowego.
Przedstawienie trwa 2 godziny i 20 minut (w tym dwie przerwy).